Fandom

Academic Publishing Wiki

Brannvern i husene: Vær forberedt og bo trygt

692pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Branner kan forebygges i hjemmene. Hvis en person tar enkle forholdsregler og har sunn fornuft, forebygge brann er et oppnåelig oppgave. Du bør kontrollere ditt hjem og finne de tingene som kan forårsake brann. Du kan deretter ta de nødvendige tiltak for å beskytte huset og dets innbyggere. For eksempel må du planlegge flukt. Forbered en flukt plan fra hvert rom i huset. Fortell alle å holde lavt på gulvet mens rømmer fra brann. Berør aldri dører eller vinduer som det kan brenne hendene. Velg et sted der alle kan møtes etter å ha flyktet fra huset. Bo langt fra huset og ringe brannvesenet for å hjelpe deg.

Du må ha røykvarslere på alle deler av ditt hjem. Røykvarslere kan redde liv. Men de skal fungere ordentlig. Du må sjekke dem regelmessig. Slukke sigaretter riktig. Kast bort nøye. Planlegg rømningsvei og alle må vite hvordan de skal komme seg ut av huset. Vær ekstra forsiktig i kjøkkenet. Du må ikke forlate matlaging uten tilsyn. Aldri overbelaste stikkontakter. Erstatte defekt og over-oppvarming elektrisk utstyr og kabler. Kjøp Liten røykvarlser fra en pålitelig butikken. Det er en økonomisk beskyttelse for din familie. Installasjon av alarmer kan øke sjansene for å overleve. Test det hver måned og holde det støvfritt. Skift batterier hvert år. Røykvarslere bør byttes ut etter ti år, eller som foreslått av produsenten.

Du må lære å forebygge branner forårsaket av elektrisk utstyr. Ikke plasser ledningene under tepper. Slå umiddelbart av og koble apparater som gnist eller avgir uvanlig lukt. Ha dem reparert eller erstattet av fagfolk. Mens du bruker apparater, prøve å følge alle sikkerhetsreglene. Hvis du ikke bruker apparater, koble dem. Uvanlige lukter og gnister er varselsignaler. Dekk alle ubrukte uttak hvis du har små barn hjemme. Barn er vanligvis nysgjerrig på brann. Mange leker med lightere. Lær barna dine at brannen er et risikabelt verktøy, og det er ikke et leketøy. Hold alltid en Førstehjelpsveske hjemme. Hvert år nesten 1.000 pensjonister dø i boligbranner. Eldre er utsatt for brann når de bor alene og ikke kan svare veldig fort. Men disse brann dødsfall kan forebygges hvis en person tar skikkelig vare. I forhold til barn, omsorg for eldre personer er også viktig.

besøk oss http://www.haglind.no/